Aktualności

X, Y i Z - pokoleniowa różnorodność w polskich firmach

2018-11-29

Pokoleniowa różnorodność w polskich firmach

Jako konsultant i doradca naszych Klientów w Polsce uważnie przyglądam się kolejnym wyzwaniom z jakimi borykają się organizacje w obszarze zarządzania pracownikami i procesami HR. Spora część moich doświadczeń doradczych dotyczy projektów rekrutacyjnych (direct search/executive search), inicjatyw z obszaru pozyskiwania i zarządzania talentami/potencjałem, budowania zaangażowania pracowników, komunikacji wewnętrznej, employer brandingu ale także rozwoju kompetencji/modeli kompetencyjnych a także systemów ocen.

Od kilkunastu miesięcy zauważam spory wpływ różnorodności pokoleniowych w organizacjach na pojawiające się potrzeby doradcze u Klientów. Wróciłam w ostatnich tygodniach do źródeł i raportów analizujących obecny rozkład pokoleniowy wśród aktywnych zawodowo Polaków i znajduję tam sporo podpowiedzi oraz argumentów potwierdzających napotkane u Klientów wyzwania.

Przede wszystkim dość istotna okazała się wielopokoleniowość polskich firm a co za tym idzie – różnorodność w potrzebach pracowników czy kandydatów. O ile jeszcze 8-10 lat temu nie braliśmy pod uwagę specyfiki i preferencji pokolenia Z, o tyle obecnie większość ścieżek dla kandydatów czy programów stażowych w ramach employer brandingu jest budowana stricte pod potrzeby pokolenia Z (aktywni zawodowo w wieku poniżej 23 lat). Pokolenia, których nazwy i definicje od wielu lat funkcjonują na rynku pracy, w socjologii, psychologii, edukacji i w innych obszarach codziennego życia wyznaczają tak naprawdę pokolenia, które się zmieniają wraz z szybko rosnącym rozwojem cywilizacyjnym i postępem technologicznym. Kiedyś ludzkość potrzebowała setek lat aby wyznaczać nowe epoki. Obecnie wystarczy jedno pokolenie, czyli 20-25 lat, aby mówić o zmianie zachowań czy trendów społeczno-kulturowych i zdefiniować kolejną nową generację.

Obecnie w środowisku pracy próbują ze sobą współpracować i osiągać cele cztery bardzo różniące się od siebie grupy zawodowe – Baby Boomers (głównie właściciele, wyższa kadra zarządzająca czy doświadczeni eksperci, grupa powoli kończąca swoją aktywność zawodową), pokolenie X (przeważnie grupa managerów różnych szczebli lub eksperci, grupa która przeżyła najbardziej gwałtowne zmiany technologiczne), pokolenie Y (młodzi, ambitni i zdolni managerowie oraz świeży narybek postażowy, pokolenie bardzo otwarte i przystosowane do zmian technologicznych) a także coraz liczniejsze pokolenie Z / XD (pozyskiwani przez programy studenckie, stażowe i talentowe, pokolenie ery cyfrowej, uzależnione od wirtualnej technologii).

Oczywiście w powyższych definicjach przyjmuje się pewne uproszczenia, natomiast jako doradca daleka jestem od twardego generalizowania czy tworzenia podziałów. Ludzie są z natury indywidualni i uwzględniając różnice często udaje się znaleźć wspólne cele, motywacje oraz płaszczyznę porozumienia.

Czy w Państwa organizacjach wielopokoleniowość zespołów jest brana pod uwagę przy zarządzaniu?

Jestem bardzo ciekawa jak z tym aspektem radzą sobie startupy? Zapraszamy do wymiany doświadczeń i dyskusji.

 

Joanna Krowicka, Managing Partner, HRIC, e-mail: jk@hric.pl

Powrót